@article{oai:jcsw.repo.nii.ac.jp:00000052, author = {高橋, 流里子}, journal = {日本社会事業大学研究紀要, Study report of Japan College of Social Work}, month = {Mar}, note = {戦後の学部の実習教育について、文献と2つの大学の学部の教育実践の史料の整理を通して、教育機関における課題を考察し、展望にもふれた。社会福祉士制度の導入後、社会福祉教育が専門職を意識した教育となったが、体制との距離の取り方で、社会福祉教育は自律的になるか、体制に依存するかに分かれることが明らかになった。実習教育では、専門職としての自律性を培うという観点から、学生が実習体験を通して、疑問・課題の発見、つまり社会問題としての認識、社会批判ができる能力を培うことの必要を示した。, This paper aims to describe the perspective and issues inherent in the changes in social work practicum of social work education at the undergraduate level. I clarify the critical problems of social work education which have decreased the autonomy of the educational institution after the certificated social worker system was established. The most important issue for social work practicum is the need for a program to develop the ability of the undergraduate student to recognize social problems through their individual experience in field work.}, pages = {99--116}, title = {社会福祉教育における実習教育の変遷と課題}, volume = {59}, year = {2013} }